Ruohonjuuri on ekoilun edelläkävijä

posted in: Arjen huumaa, Yleinen | 0

Taantumasta huolimatta ekokauppaketju Ruohonjuuri jatkaa kasvuaan. Viime vuonna liikevaihto kasvoi 22 % ja nousi yli 13 miljoonaan euroon. Tänä vuonna Ruohonjuuri laajenee: aivan hiljattain Ouluun, myöhemmin Raisioon.

Eko- ja luomutuotteisiin erikoistuneen ketjun lähitulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu myymälähankkeiden lisäksi verkkokaupan uudistus. Monikanavainen ajattelu kiinnostaa ruohonjuurilaisia: sekä myymälöiden että verkkokaupan palveluita kehitetään jatkuvasti.

Tänä vuonna on ehditty laajentaa ja uusia ketjun lippulaivamyymälä Helsingin Kampissa sekä avata kokonaan uusi myymälä Ouluun.

Konsepti kiinnostaa ulkomaita myöten
Kuva1
Toimitusjohtaja Arto Ranta-aho

Ruohonjuuren konsepti on melko uniikki ja sitä on vaikea vertailla muihin ekokauppoihin. Ruohonjuuresta saa osin samoja tuotteita kuin luontaistuotekaupoista, mutta myös lähes kaikki päivittäistavarat luomuna.

– Tällaista ei vain ole muualla. Me tarjoamme saman katon alta luomuelintarvikkeet, superfoodit, raakaruuan ja luonnonkosmetiikan, kivijalkamyymälät parhailla paikoilla sekä verkkokaupan, kaikki viimeisen päälle mietittynä ja suunniteltuna, kertoo toimitusjohtaja Arto Ranta-Aho.

Modernit myymälät saavat myös tunnustusta. Helsingissä sijaitseva City-käytävän myymälä voitti helmikuussa vuoden kaupan palkinnon Retail Awards -gaalassa, ja Ranta-aho saa kyselyitä konseptista ulkomaita myöten. Esimerkiksi ruotsalaisia yrittäjiä on käynyt tutustumassa Ruohonjuuren myymälöihin.

Vaihtoehtoputiikista moderniksi kauppaketjuksi

Tähän päivään on kuitenkin kuljettu pitkä matka, sillä Ruohonjuurella on ikää yli 30 vuotta. Toiminta alkoi vuonna 1982 Saksasta tuodun uusiopaperin myymisellä pienessä toimipisteessä Helsingin Yrjönkadulla, nykyisen Forumin kauppakeskuksen paikalla.

Kuva4
Voittajan on helppo hymyillä. City-käytävän myymälän väki.

Ruohonjuuren ensimmäinen varsinainen myymälä perustettiin Helsinkiin VR:n makasiineille Eduskuntataloa vastapäätä. Pientä kotikutoista myymälää pyöritettiin aluksi vapaaehtoisten voimin ja asiakaskunta koostui pitkään ympäristöasioista huolestuneista vaihtoehtokuluttajista.

Ruohonjuuri kasvoi hitaasti mutta varmasti. Tampereelle avattiin myymälä vuonna 2003 ja Turkuun kolme vuotta myöhemmin.

Muutto Kamppiin monipuolisti asiakaskuntaa

Todellinen käännekohta Ruohonjuuren historiassa tapahtui vuonna 2006, kun Ruohonjuuri muutti VR:n makasiineilta Kampin keskuksen kylkeen. Muutto huomattavasti keskeisemmälle kauppapaikalle toi Ruohonjuuren pois marginaalista ihan konkreettisesti. Myynnit kasvoivat nopeasti ja asiakaskunta monipuolistui hetkessä. Ruohonjuuresta oli tullut valtavirtaa.

Sittemmin myymälöitä on avattu Helsingissä myös Hakaniemeen, Itäkeskukseen ja City-käytävään. Myös Turussa ja Tampereella on kauppa käynyt mukavasti ja myymälät ovat muuttaneet paremmille kauppapaikoille suurempiin tiloihin.

Tällä viikolla avautunut Oulun myymälä on ketjun seitsemäs kauppa, ja se sijaitsee keskeisellä kauppapaikalla kävelykatu Rotuaarilla. Loppuvuodesta Turun seutu saa uuden myymälän, kun Raisioon avataan Ruohonjuuri.

Maltti ollut valttia laajenemisessa
Kuva6_s
Markkinointi- ja ostopäällikkö Johanna Koskinen

Markkinointi- ja ostopäällikkö Johanna Koskinen on työskennellyt Ruohonjuuressa 16 vuotta, VR:n makasiineilta lähtien. Hän on nähnyt markkinoiden muuttuvan ja seurannut Ruohonjuuren kasvua aitiopaikalta.

– Yksi syy Ruohonjuuren menestykseen on se, että uusia myymälöitä ei perusteta hetken mielijohteesta, vaan ne ja niiden konseptit suunnitellaan rauhassa ja tarkkaan. Diilin pitää olla hyvä, että siihen tartutaan, kertoo Koskinen.

Laajeneminen on ollut maltillista ja strategiana on ollut avata vain yksi myymälä vuodessa. Asiakkaita on kuunneltu aktiivisesti ja virheistä opittu, siinä yksinkertainen menestyksen resepti.

– Toki onneakin on ollut matkassa, hymyilee Koskinen.

Luomu on kokonaisvaltainen valinta

Tuotevalikoimasta vastaava Koskinen kertoo luomun olevan yksi pääkriteereistä valikoimaa mietittäessä. Jos on mahdollista saada tuote luomusertifioituna, se otetaan – vaikka joskus joudutaan tekemään myös kompromisseja. Tällä hetkellä Ruohonjuuren elintarvikevalikoimasta noin 75–80 % on luomusertifioituja.

– Luomu on isompi valinta maapallon puolesta. Luomu hoitaa maaperää, ilmastoa, ihmistä ja koko maailmaa. Ja luomutuotteet ovat usein myös niitä parhaita, laadukkaampia tuotteita, niitä joita me halutaan tarjota asiakkaille. Ne ovat puhtaita, rehellisiä ja läpinäkyviä. Ja luomusta tulee vaan hyvä fiilis, nauraa Koskinen.

Luomutuotteista eniten myydään pähkinöitä, öljyjä, makeisia ja superfoodeja. Ruokatrendit näkyvät voimakkaasti Ruohonjuuren myynnissä. Tällä hetkellä ostetaan paljon gluteenittomia tuotteita, kun taas viljatuotteiden myynti on hiipunut.

– Päivittäistavarakaupoista haetaan ne ihan perusluomujutut, kun Ruohonjuuresta etsitään vähän erikoisempia tuotteita, sanoo Koskinen.

Vaikka päivittäistavarakauppojen luomuvalikoimat kasvavat koko ajan, tätä ei nähdä Ruohonjuuressa uhkana.

– Luomumarkkinoiden kasvu on vaan hieno juttu. Mitä enemmän luomu näkyy ihan kaikkialla, se lisää sen arkipäiväisyyttä ja laskee asiakkaan kynnystä astua sisään myös ekokauppaan, kertoo Koskinen.

Luomulla ehkä jopa ulkomaille

Toimitusjohtaja Arto Ranta-ahon katse on jo pitkällä tulevaisuudessa. Hän uskoo lähivuosina luomumarkkinoiden kasvun kiihtyvän ja tämän olevan hyödyksi myös Ruohonjuurelle.

– Tulevaisuudessa myös ruokatrendit varmasti lisääntyvät entisestään. Uskon, että viiden vuoden päästä trendejä tulee ja menee vauhdilla, mutta luomu on joka tapauksessa tullut jäädäkseen, pohtii Ranta-aho.

Hän uskoo Ruohonjuuren jatkavan vahvaa kasvuaan, ja näkee laajenemismahdollisuuksia jopa Suomen ulkopuolella.

– Vuonna 2020 Ruohonjuurella voisi olla muutama myymälä ulkomailla ja 20 myymälää Suomessa, Ranta-aho visioi pilke silmäkulmassa.

Hilpeä toimitusjohtaja vakavoituu kuitenkin hetkeksi.

– Varmaa on se, että tulevaisuuden Ruohonjuuri on voimakkaasti mukana sähköisessä maailmassa, mutta porskuttaa silti eteenpäin inhimillinen asiakaspalvelu edellä, hän vakuuttaa.

Teksti: Aura Lamminparras
Kuvat: Ruohonjuuri Oy