BioFach mykisti tarjonnallaan

posted in: Arjen huumaa, Yleinen | 0

Helmikuun alkupuolella Saksassa pidetyt BioFach-luomumessut vetivät taas mykäksi. Luomuna oli tarjolla kaikkea mahdollista ja miltei mahdotontakin.

Kyllähän se tiedetään; luomun kulutus Euroopassa kasvaa vauhdilla eikä luomu ole enää aikoihin ollut mitään pikkupiperrystä. Mutta kai suomalainen sitten tosiaan uskoo vasta kun näkee. Ja BioFachissa sen näki: luomutuotteita tehdään maailmalla joka makuun ja ruokavalioon.

Maailman suurin luomualan ammattilaistapahtuma järjestettiin nyt 27. kertaa. BioFach ja samaan aikaan pidetyt luonnonkosmetiikka-alan Vivaness-messut vetivät yhteensä yli 48 000 kävijää Nürnbergin messukeskukseen. Näytteilleasettajia oli yli 2 500 ja maita lähes 80.

Luomua joka lähtöön

BioFachissa oli esillä gluteenitonta ja vegaanista, valmisruokia ja pakasteita, mausteita ja muita ruoanvalmistustuotteita, erilaisia superfoodeja ja snacksejä, noin sata saksalaista makkaraa, suklaata ja makeisia, virvoitusjuomia, mehuja ja hilloja, kahvia, jäätelöä… jopa luomuhiivaa on olemassa!

WP_20160212_16_26_50_Pro
Saksa on makkaramaa. Myös luomuna.

Etenkin isäntämaa Saksan omissa halleissa esillä oli myös vaikuttavat valikoimat tuoretuotteita kuten leipiä, lihaa ja lihavalmisteita, hedelmiä ja vihanneksia sekä maitotaloustuotteita. Luomuoliiviöljyille ja -viineille sekä vegaanisille luomutuotteille oli messuilla aivan omat alueensa.

Useimmilla Euroopan mailla oli BioFachissa omat maaosastot, niin myös Suomella. Niin ikään Pohjois-Amerikka ja monet Etelä-Amerikan maat oli edustettuina maittain, samoin monet Aasian maat kuten Intia, Kiina ja Japani. Eksoottisin oli ehkä kuitenkin kaukasuslaisen Tshetshenian maaosasto.

Autenttisuus ja paikallisuus nousussa

BioFachin järjestäjien mukaan tämän vuoden luomutrendejä olivat autenttisuus ja alueellisuus, ruoanvalmistuksen helppous sekä eksoottiset viljat ja viljankaltaiset kasvituotteet. Kuulostaa siis melko samalta, kuin muunkin elintarvikebisneksen nykytrendit.

Autenttisuus tarkoittaa, että tuotteita profiloidaan vahvasti tuomalla esille niiden tuottaja tai tuotteeseen liittyvä tarina. Esimerkiksi Euroopan suurin luomuhevitukkuri EOSTA on käyttänyt tätä keinoa menestyksekkäästi jo muutaman vuoden ajan. Idea tunnetaan hyvin myös suomalaisessa (tavanomaisessa) lihateollisuudessa.

Paikallisuuden arvostaminen kertoo, että luomun lisäksi lähiruoka on kova sana muuallakin kuin meillä Suomessa. Vientimarkkinoilla paikallisuus voi tosin olla vaikeasti hyödynnettävissä, mutta aleellisilla markkinoilla se on imagoetu.

Myös luomukuluttaja haluaa helppoa
WP_20160212_10_32_38_Pro
Nopeaa ja helppoa luomukvinoasta.

Suomalaisen silmin BioFachin luomuvalmisruokien ja -puolivalmisteiden valikoimien laajuus oli hämmentävää, sillä vaikka Suomi onkin erilisten einesten luvattu maa, niin luomuna niiden tarjonta on meillä melko vähäistä.

Valmisruoat ovat kuitenkin sitä, mitä kiireinen nykykuluttaja arkeensa tarvitsee: ja jos suosii luomua, niin myös valmisruokansa syö tietysti mieluusti luomuna. BioFachin valmisruoat ja puolivalmisteet olivat valtaosin pakasteita.

Ei gluteenia, ei GMO:ta

Eksoottisia viljoja tai viljankaltaisia tuotteita BioFachissa edustivat mm. kvinoa, amarantti ja esimerkiksi soijasta valmistettu pasta. Eksoottisten viljatuotteiden yhteydessä painotettiin yleensä gluteenittomuutta, joka näyttää olevan kestotrendi myös luomussa. Helsingin Myllyn BioFachissa esittelemä, puhdaskaurasta valmistettu uusi vientituotesarja istuu varsin hyvin tähän trendiin.

Tuotepakkaukset julistivat monesti myös, että kyseinen tuote on ”GMO-free” – no onhan se sitä lähtökohtaisesti, kun kyse on luomusta. Tuskinpa ominaisuuden korostamisesta mitään haittaakaan on.

Kymmenen suomalaisyritystä mukana

Suomi esittäytyi BioFachissa kymmenen yrityksen voimin. FinPron kokoamalla Food from Finland -yhteisosastolla olivat mukana Kaskein Marja, Vavesaaren Tila, L´Uomu Nokka, Finnamyl, Kiantama, Suomisen Maito, Pekan Leipä, Helsingin Mylly ja Bioferme. Leader Foods oli messuilla omalla osastollaan, joka sijaitsi yhteisosaston vieressä.

WP_20160211_18_17_59_Pro
Vavesaaren luomumarmeladia.

Food from Finland -osasto oli ilmeeltään varsin onnistunut: vaalea ja raikas. Keittiömestari Kim Palhus kokosi osaston yritysten raaka-aineista makupaloja, joilla oli helppo houkutella ohikulkijoita pysähtymään.

Kiinnostusta näyttikin riittävän kaikkia suomalaisyrityksiä kohtaan. Kovin kuhina oli kuitenkin Suomisen Maidon tiskillä, jossa lusikoitiin Jymy-maistiaisia lähes tauotta.

Trendikkäitä tuotteita ja pakkauksia

Oli hienoa huomata, että BioFachin suomalaistuotteet ovat tiukasti kiinni luomun trendeissä: oli gluteenitonta, vegaanista ja snacksiä. Myös uunituoreita lanseerauksia nähtiin, kuten Finnamylin luomuhelmisuurimot ja L´Uomu Nokan luomubroilerisäilykkeet.

Niin ikään tuotepakkausten visuaalisuus on kohdallaan – graafinen ilme on nykyaikainen ja värejä käytetään taiten.

Se, missä meillä suomalaisilla on vielä jonkin verran tehtävää, on maukkaiden ja terveellisten arktisten luomumarjojemme – sekä puutarha- että luonnonmarjojen – brändääminen kansainväliseksi huipputrendiksi. Upeat luomumarjatuotteet meillä jo on, mutta tarvitaan vielä lisää ääntä ja vimmaa, jotta niiden brändi lähtee nousukiitoon.

Teksti ja kuvat: Minna Nurro/Pro Luomu

Tämä aineisto on tuotettu maa- ja metsätalousministeriön tuella. logo_MMM_pieni