BioFach esitteli luomutrendit

posted in: Arjen huumaa, Yleinen | 0

Kvinoa, kuntoilijoiden lisäravinteet sekä terveellisyyttä tihkuvat superfoodit ovat eurooppalaisten luomumarkkinoiden tämän hetken kuumimpia trendejä.

WP_20150211_18_32_38_ProHelmikuun puolivälissä BioFach-messuilla olivat hyvin edustettuina myös erilaiset snack- ja free from -luomutuotteet, luomumarjat ja -lastenruoat sekä viimeisen päälle brändätty luomusuklaa. Sekä tietysti yli tuhat ja yksi tuotetta kategoriassa jokapäiväinen perusruoka.

Maailman suurin luomualan ammattilaistapahtuma BioFach järjestettiin nyt 26. kertaa Nürnbergissä Saksassa. Messuilla oli yli 2 100 näytteilleasettajaa. BioFach ja samaan aikaan järjestetty luonnonkosmetiikka-alan Vivaness vetivät yhteensä yli 44 000 kävijää.

Kattava kattaus eri puolilta maailmaa

BioFachissa esiteltiin luomutuotteita yli 70 maasta. Vuoden 2015 teemamaa oli Hollanti, jonka lisäksi sangen muhkeat maapaviljongit olivat pystyttäneet mm. Intia, Ranska, Italia sekä Espanja eri maakuntineen. Messujen isäntämaa Saksa on luomukulutuksen mahtimaa Euroopassa, ja saksalaisia luomutuotteita esiteltiin kolmen kokonaisen hallin täydeltä.

Myös Suomella oli BioFachissa oma Food from Finland -paviljonki, jossa esittäytyi seitsemän vientimarkkinoilla jo toimivaa tai niille tähtäävää luomualan yritystä: Kiantama, Fazer Mylly, Finnamyl, Jokilaakson Juusto, L´Uomu Nokka, Helsingin Mylly ja Pekan Leipä.

Arktisilla maisemilla markkinoidut suomalaiset luomutuotteet kiinnostivat messuyleisöä, mikä toivon mukaan konkretisoituu uusina ulkomaankauppasuhteina.

Innovatiivisesti brändättyjä tuotteita

BioFachissa havaitsi konkreettisesti sen, että luomu on nykyään luonteva osa eurooppalaista arkea ja ruokakulttuuria. Kaikkea mahdollista on tarjolla luomuna: peruselintarvikkeita ja eineksiä, välipaloja ja juhlaherkkuja, erilaisia kasviöljyjä, mausteita ja viinejä… Luomu ei ole enää pitkään aikaan ollut nappikauppaa, vaan yhä merkittävämpi osa kansainvälistä ruokabisnestä. WP_20150211_14_46_53_Pro

Koska luomutuotteet helposti häviävät hintakisassa tavanomaisille vastineilleen, luomun tuotekehitys on viety pitkälle kuluttajalähtöisesti. BioFachissa esitellyt tuotteet olivat useimmiten sekä innovatiivisia että kauniisti pakattuja – pelkkä luomu ei enää riitä myyntivaltiksi.

Esimerkiksi tanskalaiset ovat kehittäneet niinkin simppelistä tuotteesta kuin luomukaurapuurosta helposti nautittavan pika-aterian, joka myydään kivasti stailatussa kupissa. Hollannin osastolla puolestaan esiintyi yritys, joka valmistaa kvinoasta lähes kymmentä erilaista tuotetta. Ruoka-alalla luovuus ei siis aina edellytä rakettitiedettä, mutta tuotteensa mahdollisuudet on tunnistettava.

Trendivilja kvinoa oli BioFachissa esillä monen muunkin maan ja valmistajan standilla, samoin terveysmaineen saanut kookosmaito. Myös näytteillä olleiden luomulastenruokien kirjo oli laaja, eikä ihme, sillä ne ovat monessa Euroopan maassa nopeimmin kasvavia luomutuotekategorioita. Suklaan ystävä kiinnitti huomiota myös kauniisti pakattujen luomusuklaiden suureen tarjontaan.

Luomulla terveyttä ja kovaa kuntoa

WP_20150213_15_02_24_ProLuomun yhdistäminen terveyttä ja hyvää suorituskykyä edistävään elämäntapaan näyttää olevan vahva ja selkeä megatrendi Euroopassa. Luomu on löytänyt lenkkipolut ja kuntosalit – tai toisinpäin. Puhtaus torjunta-ainejäämistä, vieras- ja lisäaineista on epäilemättä se valtti, jolla luomu pärjää näissä piireissä.

Luomutuotettuja superfoodeja myydään nykyään paljon suomalaisissakin ruokakaupoissa, ja BioFachissa niitä oli tarjolla lähes kyllästymiseen asti. Monet näistä supersuosituista luomutuotteista valmistetaan Kaukoidän tai Etelä-Amerikan eksoottisista raaka-aineista. Mietityttämään jäi, millaiset markkinat avautuisivatkaan luontaisille arktisille superfoodeille kuten luomukauralle ja -marjoille, jos ne saataisiin istutettua tähän markkinarakoon?

Hieman vielä pidemmälle vietyä ajattelua BioFachissa edustivat kuntoilijoille ja bodareille tarkoitetut luomuproteiinijauheet sun muut suorituskykyä boostaavat ja palauttavat lisäravinteet. Niille on helppo ennustaa lisääntyvää kysyntää, sillä luomuinen lisäpotku on epäilemättä eduksi tuotteiden markkinoinnissa.

Luomun globaali kysyntä kasvaa

BioFachin esittelemälle luomurunsaudelle myös on kysyntää maailmalla. Konsulttiyhtiö Organic Monitorin keräämien tietojen mukaan luomutuotteiden globaalit markkinat vuonna 2013 olivat 72 miljardia dollaria (noin 63,6 mrd euroa). Se oli yli kymmenen prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.

Ripeintä kasvu oli Yhdysvalloissa, jonka luomumarkkinat ovat arvoltaan jo lähes puolet koko maailman vastaavista. Myös Euroopassa luomu on keskimäärin hyvällä kasvu-uralla mantereen heikosta taloustilanteesta huolimatta.

Aasian osuus luomun maailmanmarkkinoista on vielä vähäinen, mutta BioFachin perusteella voi povata, että ainakin Kiinan ja Etelä-Korean luomukulutus on nousussa. Näiden maiden edustajat etsivät messuilla aktiivisesti yrityksiä ja luomutuotteita, jotka olisivat kiinnostuneita idän kasvavasta kysynnästä. Kumpikin maa pyrkii kehittämään omaa luomutuotantoaan, mutta vielä pitkään niiden valtavilla markkinoilla on hurjasti tilaa ja tarvetta tuonnille.

Teksti ja kuvat: Minna Nurro/Pro Luomu